Viena lieta ir ražošanas izmaksas. Lielajiem uzņēmumiem tās ir mazākas tāpēc, ka ir daudz, daudz lielāki apjomi un rūpnīcas/materiālu tirgotāji ne par kam negrib viņus zaudēt. Šajā sakarā nevajag aizmirst, ka uzņēmumiem ir arī telpu īre, komunālie maksājumi, mārketinga izdevumi, administratīvo un ne-ražošanas darbinieku algas, produktu iepakojums, loģistikas izmaksas un vēl daudz kas cits (galu galā peļņa), kas ir jāieskaita gala produkta cenā.
Bet pēc tam nāk izplatīšana. Ja ar preces izplatīšanu nodarbojas aģents, viņš ražotāja cenai uzrēķina savu komisiju, parasti 10-12%. Tad nāk veikalu uzcenojums, jo arī veikaliem ir jāmaksā darbiniekiem, par telpām, komunālajiem maksājumiem, nodokļi un viss cits. Modes industrijā normāls veikalu uzcenojums ir 2,5x, bet daudzi mēģina spiest uz 3x un noteikti arī vairāk. Tas nozīmē, ka tad, ja ražotājs pārdod Latvijā ražotu it kā vienkāršu T-kreklu par 10 eiro (nav nereāla cena, ņemot vērā visu iepriekš minēto), aģents pēc tam veikalam pārdod par 12 eiro, bet veikals tirgo tālāk jau par 30 vai 36 eiro.
Ražošanas cena NAV produkta "īstā" cena. Ir vajadzīga nauda, lai patērētājs varētu uzzināt par produktu un viņam būtu, kur to nopirkt. Bet es peikrītu Daenerys, ka daudzi Latvijas uzņēmumi nav konkurētspējīgi. Es nedomāju, ka kāds speciāli uzskrūvē cenas aiz "neko darīt", jo katram muļķim ir skaidrs - jo vairāk cilvēki var kaut ko atļauties, jo vairāk cilvēku to nopirks. Bet daudzi nedomā, kā optimizēt izmaksas, kā arī neveic reālu tirgus izpēti un neapzina patērētāju vajadzības. Daudzi vienkārši īsteno kaut kādu savu ideju un domā, ka nezin kāpēc visiem citiem arī uz to ir jāpavelkas.