Obligāta augstākā izglītība

 
Reitings 3127
Reģ: 02.06.2016
Valdībā un dažādās ar izglītību saistītās organizācijas sākušās diskusijas par to, ka vajadzētu ieviest obligātu augstāko izglītību. Kā jums šķiet, tas būtu vai nebūtu vajadzīgs? Un kāds pamatojums?
Augstskolas, protams, atbalsta, bet daži norādīja, ka pagaidām mums pat vidējā izglītība nav obligāta, tādēļ tas būtu iemesls, kāpēc nevajadzētu tādu pārdrošu lēmumu pieņemt. Kā jūs domājat?
29.07.2016 19:14 |
 
Reitings 3617
Reģ: 06.05.2014

Nevis bagātajiem, bet gudrajiem un spējīgajiem.

Tātad bagātajiem. Kurš jaunietis, kas nācis no nabadzīgas ģimenes, spēs panest 24/7 laiku pie grāmatām un uzturēt sevi? Jūs te visi sapņojat par kaut kādu utopiju, kur visi saņem, ko pelnījuši. Un tur arī tā sanāk - ja ir iespējas, tad studēs. Cilvēks var nebūt lauku vidusskolā tik labi sagatavots nepieciešajām zināšanām, bet tās iegūst 1. kursā. Tagad tikai ģimnāzistiem un bagātniekiem gribat dot iespēju panākt kaut ko savā dzīvē? Pārējiem jābūt santehniķiem un pārdevejiem?
30.07.2016 22:18 |
 
Reitings 10987
Reģ: 12.07.2010
Esmu pret augstako obligato izglitibu. Ta ir katra pasa izvele kur studet un kad studet. Lielaka dala pec vidusskolas nemaz nespej saredzet savu nakotni.
Citi studee pec 25 vai pat 40 gados sak studet. Macas prieks sevis nevis valstij.
30.07.2016 22:22 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
Kurš jaunietis, kas nācis no nabadzīgas ģimenes, spēs panest 24/7 laiku pie grāmatām un uzturēt sevi?

Samazinoties studējošo skaitam, studenti saņemtu tādas stipendijas, kas ļautu nestrādāt, bet koncentrēties mācībām.
Cilvēks var nebūt lauku vidusskolā tik labi sagatavots nepieciešajām zināšanām, bet tās iegūst 1. kursā.

Ja cilvēks ir gudrs un spējīgs, viņš bez grūtībām vidējo izglītību varēs iegūt ģimnāzijā.
Tagad tikai ģimnāzistiem un bagātniekiem gribat dot iespēju panākt kaut ko savā dzīvē?

Ģimnāzisti - tā ir kāda kasta? Man liekas, ka jebkurš var mācīties ģimnāzijā, ja vien pietiek prāta un mērķtiecības.
Otrkārt, zinu dažus "zelta jaunatnes" pārstāvjus, kas intelekta ziņā atpaliek no apaviem.
Pārējiem jābūt santehniķiem un pārdevejiem?

Jā, es uzskatu, ka cilvēkiem ar viduvējām prāta spējām nav nepieciešama augstāka izglītība. Šobrīd notiek pretējais - augstāko izglītību iegūst visi, kas to vēlas, bet ko mēs iegūstam? Tikai nonivelējam bakalaura un maģistra vērtību. Un pēc tam paši sūdzamies par augstākās izglītības kvalitāti.
30.07.2016 22:31 |
 
Reitings 1540
Reģ: 16.09.2014
Dažus eksemplārus gandrīz nemaz nevar dabūt to pašu obligāto pamatskolu pabeigt.. Nemaz nerunājot par augstskolu.
Es pret obligāto augstāko izglītību, tas tikai veidotu lielu "speciālistu" pārprodukciju un izglītības kvalitātes samazināšanos, jo būtu taču kaut kā "jāizlaiž" cauri visi, jo tas būtu obligāti.
Tāpat arī vairs nevarētu runāt ne par kādu augstākās izglītības prestižu, visiem taču augstākā..
30.07.2016 22:34 |
 
Reitings 3617
Reģ: 06.05.2014
Ne visi var mācīties ģimnāzijā. Ne visas ģimnāzijas sniedz to kvalitāti, kādu gaida augstskolās. Tu praktiski tagad noliec visus, kas ir no mazpilsētām, jo viņi neesot tik gudri. Kā tu vērtē, kurš ir pelnījis un kurš nav? Skaties pēc tā, vai māte veikalā strādā vai bankā? Tu vienreiz savu degunu no mākoņiem vai utopijas izvelc. Gudrinieks atradies.
30.07.2016 22:35 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
Mana aplēse ir tāda, ka vispirms drastiski mainām valsts eksāmenu prasības un kārtību. Saprotams, studējošo skaits saruks vairākas reizes, tādēļ vairākas reizes palielinām studiju maksu, bet tāpat vairākas reizes palielinām arī stipendijas tiem, kas studē par budžeta finansējumu. Būtībā būsim atdalījuši graudus no pelavām, jo talantīgie un spējīgie jaunieši saņems pieklājīgas stipendijas, visu brīvo laiku varēs veltīt studijām neatkarīgi no sava materiālā stāvokļa, arī augstākās izglītības kvalitātes pieaugums būs liels, savukārt viduvējie cilvēki sapratīs, ka viņiem piemērota ir profesionālā izglītība, bet augstākā akadēmiskā un profesionālā izglītība ir elitāra un paredzēta tiešām spējīgajiem.
30.07.2016 22:37 |
 
Reitings 3617
Reģ: 06.05.2014
Jā, tev gan Latvijā kāds stipendijas palielinās :D Gan jau tie elitārie paši mācēs ar maizi un desu mēnesi izdzīvot.
30.07.2016 22:40 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
Tu praktiski tagad noliec visus, kas ir no mazpilsētām, jo viņi neesot tik gudri. Kā tu vērtē, kurš ir pelnījis un kurš nav? Skaties pēc tā, vai māte veikalā strādā vai bankā?

Kāds sakars skolēna sekmēm un spējām ar viņa vecāku nodarbošanos? Manuprāt, trūcīgu vecāku atvase, kas daudz un rūpīgi mācās, gūs daudz lielākus panākumus vidusskolā nekā slinks "bagāto vecāku bērniņš".
30.07.2016 22:41 |
 
Reitings 3617
Reģ: 06.05.2014
Tu vispār lasi tekstu pilnā formātā vai rauj ārā random teikumus no visa? Tik gari nemaz nerakstu, lai nevarētu saprast domu. Nu, ja nesaproti, tad neko nevaru līdzēt.
30.07.2016 22:45 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
L..
, vai Tu varētu, lūdzu, argumentēt savu viedokli?
30.07.2016 22:48 |
 
Reitings 1821
Reģ: 13.02.2010
L., tava.aizvainotais un pseidociniskais tonītis šeit nevietā.
Pirmkārt, tu pati tiecies ļaudis iedalīt kastās, piemēram, lauku skolas un to skolēnus automātiski ierindojot viduvējību kārtā. Pirms devos slaistīties mūziķenē, gadu mācījos vispārizglītojošā (Liepājas piektajā) vidusskolā, matemātikas klasē. Bijām sadalīti grupās, un tikko minētais priekšmets notika kopā ar C jeb tā dēvēto "pāķu" klasi. Tā savā sešpadsmitgadnieku augstprātībā viņus saucām aptuveni pusotru nedēļu - līdz pamanījām gauži nelāgu tendenci - kamēr mēs, snīpjus bakstīdami un ar skolotāju tērzēdami, bijām paspējuši vien piemēru norakstīt, nelūgtie "lauķīši" jau bija to izrēķinājuši.
(Turpimājums sekos.)
31.07.2016 01:07 |
 
Reitings 1821
Reģ: 13.02.2010
Vēlāk, jau mācoties augstskolā, vairākus gadus saņēmu Vītolu fonda stipendiju. Viņu noteikumi ir šādi: vidējā atzīme (gan vidusskolu absolvējot, gan turpmāk) 7,5 vai augstāka + viens sociāla rakstura apgrūtinājums: trūcīgā vai maznodrošinātā statuss, daudzbērnu ğimene u.c. Katru semestri nogādājot tur sekmju izrakstu, uzzimāju ne mazumu skumju, bet iedvesmojošu stāstu: jaunieši, kuri vecāku bojāejas vai nolaidībae rezultātā audzina jaunākos brāļus un māsas, meitene, kura no kādas firmas saņēmusi dāvanā palietotu datoru utt., u.t.jpr. Es pie tamlīdzīgiem gadījumiem nepiederu, jo man ir izteikti pašaizliedzīga mamma. Tiesa, vidusskolas pēdējos gados mēdzu palienēt pārdesmit latu no ātro kredītu kantoriem, jo nevēlējos atsacīties no ieraduma mēnesī nopirkt trīs vai piecas grāmatas un pavakarēt Fonķikā. Mamma to visu nodrošināt mespēja, un iespējas darīt fizisku darbu man nav.
Tas par turības un studētiespēju korelāciju. Turklāt nezinu jauniešus, kuri pie grāmatām pavadītu 24 stundas diennaktī, toties zinu meiteni, kura, studēdama pedagoğiju, strādāja skolā, taču savu audzēkņu rakstītos kontroldarbus uzticēja labot kursabiedrenei. Man tas nešķiet pareizi, un šāda uzskata dēļ sevi neuzskatu par ļaunu.
(Turpinājums sekos.)
31.07.2016 01:21 |
 
Reitings 1821
Reģ: 13.02.2010
Manuprāt, katram ir jānodarbojas ar to, kas patīk un izdodas, un ar šo "patīk" nereti ir par maz. Adekvāti iestājpārbaudījumi ļautu kaut daļēji novērtēt savu spēju un zināšanu atbilsmi izvēlētajai jomai. Turklāt "nē" nenozīmē nepielūdzamas ardievas sapnim (ja tas tiešām tāds ir), bet iespēju nākotmē sagatavoties pārbaudījumam labāk. A tagad - nokārto dulburīgo matenes eksi, kurā daudz vairāk par saskaitīšanu simts apjomā netiek prasīts un nāc mācies superpieprasītās tehniskās profesijas (vien piemērs). Kam tas der?
Un nē, es nekādā ziņā neesmu par budžeta vietu likvidēšanu. Tāpat neatbalstu arī Ķīļa ideju par obligātajiem kredītiem.
Uzskatu, ka augstākajai izglītībai ir jākļūst (visu iesaistīto pušu) nopietnāk motivētai.
Paldies par uzmanību un pardon par sadrumstalotību. Telefons liedz pievienot garākus komentārus.
31.07.2016 01:34 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
Jo vairāk lasu hanna! komentārus, jo vairāk man tie patīk. Pilnībā piekrītu viņai arī šoreiz.
31.07.2016 01:36 |
 
Reitings 3665
Reģ: 23.06.2016
Man simpatizē ideja par iestājeksāmeniem augstskolās, bet ne atsijāšanas (ar domu kā padarīt sevi īpašāku, lai, pasarg dies, nebūtu kā lielākais vairums) dēł. Šādi iestājeksāmeni varētu palīdzēt augstskolu programmām pārbaudīt tieši viñu interesējušo zināšanu bāzi. Tas varētu arī iedrošināt studijām pieteikties arī vecāka gadagājuma cilvēkus (pilnīgi iespējams, ka smagi maldos), piem., kāds, kurš strādājis jomā, nonācis pie secinājuma, ka nepieciešama akadēmiska novirziena attīstība.
31.07.2016 01:45 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
Augstskolas un finanseejums, diemzheel, arii ir ljoti cieshi saistiitas lietas. No kaut kurienes taam augstskolaam taa nauda ir jaadabuu - vienalga, vai tas ir valsts, pashvaldiibu, studentu vecaaku, labdariibas fondu vai kaads cits finanseejums. Pasniedzeejiem ir jaamaksaa algas. Un taas krutaas algas ir tikai profesoriem, ierindas lektors nekaadus miljonus nesanjem. Taa pat kaa skolaas, algu celshana vareetu piesaistiit speejiigaakus kadrus. Laboratoriju apriikojums, peetnieciiba - arii visam tam vajag naudu. Cik no taa var "pavilkt" valsts?
Ja mees gribam samazinaat studejosho skaitu un straadaat uz kvalitaati, nevis kvantitaati, nav cita varianta kaa sleegt/apvienot programmas. Nu, vai arii - censties aktiivaak piesaistiit aarzemju studentus. Tad gan, attieciigi, jaasaak vairaak un vairaak kursus lasiit angliski (vai, atljaushos buut politnekorekta, krieviski). Cik % muusu pashu vidusskolu absolventu juutas speejiigi apguut ekonomiku, filosofiju un fiziku angliski?
Centralizeeti augstskolu beigshanas eksaameni, manupraat, probleemu diezko nerisinaatu. Ir mums jau vairaak, nekaa 15 gadus centralizeetie vidusskolu eksaameni. Ko, kvalitaate vaitad ir augusi?
31.07.2016 08:57 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
Es esmu piedziivojusi iestaajeksaamenu augstskolaas laikus. Tas buutiibaa prasa, lai jaunietim ir daudz maz skaidrs, kuraa programmaa vinjsh grib studeet, maksimums 2-3 varianti. Par taadu variantu, kaa dokumentu iesniegshana 20 dazhaadaam programmaam, jaaaizmirst.
CE un peec paaris nedeeljaam - augstskolu iestaajeksaameni, vai tas nebuutu drusku par ekstreemu?
31.07.2016 09:01 |
 
Reitings 391
Reģ: 30.07.2016
Doma cēla, bet nav reāla.
31.07.2016 09:14 |
 
Reitings 3665
Reģ: 23.06.2016
57days, es Tev pilnībā piekrītu par finansējumu, bet, ja šīs diskusijas pieteikums ir patiess, tad dała sabiedrības uzskata, ka a) valsts ir pietiekami bagāta, lai nodrošinātu visiem augstāko izglītību; b)valsts ir tiesīga uzspiest saviem iedzīvotājiem negribētus finansiālos izdevumus (pat nezinu kā tas realitātē izskatītos). Ja pieñem punktu A, tad jau var diskutēt par "kā būtu, ja būtu".
31.07.2016 09:50 |
 
Reitings 3127
Reģ: 02.06.2016
Es par tiem iestājeksāmeniem domāju tā, kā Pasadena, tikai laikam nesanāca pareizi izteikties. Ir jau tagad pāris skolas, kur ir tie iestājeksāmeni, bet vairākumā jau nav. Ne jau lai augstskolu studenti justos augstāki par citiem, bet katram ir savs, nu nevar visi būt akadēmiskās izglītības piekritēji. Tāpat stājas iekšā ar CE rezultātiem, kas lielā mērā ir subjektīvs pasākums, tas tad atrisinātu arī šo. Uz konkrēto jomu tiktu tie labākie, spējīgākie, motivētākie, tie, kas gatavi doties uz priekšu utt.
31.07.2016 11:19 |
 

Pievieno savu komentāru

Nepieciešams reģistrēties vai autorizēties, lai pievienotu atbildi!
   
vairāk  >

Aptauja

 
Vai forumā publiski vajadzētu rādīt arī negatīvos vērtējumus (īkšķis uz leju) komentāriem?
  • Jā, jāredz arī negatīvie vērtējumi
  • Nē, lai paliek redzams tikai pozitīvais vērtējums
  • Nezinu, nav viedokļa
  • Cits